Guldägget 2012



Igår var det kvällen före dagen efter för en stor del av reklamsverige. Då gick nämligen Guldägget, Sveriges största reklamtävling, av stapeln i huvudstaden. Det är ungefär som Academy Awards, fast för reklam. De flesta stora byråer finns representerade och så många små som överhuvudtaget har möjlighet. Det är en stor grej helt enkelt. Nomineringarna sker såklart i förväg och juryn utses varje år bland 'relevanta' branschmänniskor.

Det finns 13 kategorier i tävlingen: Alternativa media, design (visuell identitet, förpackningsdesign, kommersiella miljöer), digitalt (sajter, annonsering, övrigt digitalt), direkt, event, film, integrerat, mobilt, PR, produktion, radio, tidningsannonsering, utomhus.

Förutom de 13 kategorierna delas också Titanägget ut, som är lite extra speciellt. Och Guldskrift, som är en liten egen hyllning till bra copywriters.

Årets Guldägg dominerades av Forsman & Bodenfors som kammade hem inte mindre än 7 av de 13 kategoripriserna. Inte illa.

Vill du veta mer om Guldägget och de olika kategorierna? Gå in på Guldäggets hemsida.

Jag tänkte lista vinnarna här, men det gör Resumé mycket bättre. Där finns också intervjuer och kommentarer om tillställningen för den som är intresserad.

Ett stort grattis till vinnarna!  
DESIGN Grafik & Illustration | |
Upp