10 saker som gör en bra copywriter

    1. Du kan skriva. Dessutom skriver du så att folk vill läsa, och förstår vad de har läst.

    2. Du har en viss förkärlek för grammatik. Särskrivningar och syftningsfel får dig att börja leta efter närmaste tillhygge.

    3. Du gillar ord. Det har förmodligen hänt någon gång att du tummat igenom Svenska ordboken bara för skojs skull.


Det var den enkla biten.


    1. Du är allmänbildad. Kunskap intresserar dig och du vill alltid lära dig mer, och nu, och snälla.

    2. Du är bra på att se mönster. Du kan ta till dig stora mängder fakta och snabbt identifiera vad som är viktigt.

    3. Du kan läsa mellan raderna. Knapphändig information är inget hinder för att pussla ihop saker till en logisk helhet.


Det var också ganska grundläggande.


    1. Du jobbar bäst under press. När det är kris och panik hetsar du inte upp dig utan blir taggad och fokuserad.

    2. Du är en bra strateg. Förmodligen uppskattar du ett parti schack emellanåt. Du tänker ofta steget längre än andra.

    3. Du tycker copywriting är roligt. Det gör dig lycklig att komma på nya idéer, tokiga uppslag och vassa formuleringar.


Nu gäller det att hålla tungan rätt i mun.


  1. Du jobbar alltid med kund och målgrupp i fokus. Ditt ego är inte en del av kommunikationsplanen


Det är min åsikt i alla fall. Håller du med?

COPY Text & Skrivande | |
Upp