Semester?


Skrivövning från: Skrivpuff
Skriv om att ha semester.


Det är många som tror att arbetslöshet är som att ha semester. Jag har aldrig träffat på någon som tycker så, som faktiskt är arbetslös. Men tydligen är det någon sorts urban myt. Personligen tycker jag arbetslöshet är som att vara arbetslös. Ni vet – alltid på jakt efter något vettigt att sysselsätta sig med, alltid stress över pengar, ständig irritation över sådana universella sanningar som Moment 22 och ”det är alltid lättare att få jobb när man redan har ett jobb”.

 

Faktum är att arbetslöshet är lite som att jobba som frilans. När man just har startat sin verksamhet i alla fall. Alla vill få ut så mycket som möjligt av dig och ge så lite som möjligt tillbaka. Ja, förutom då den lilla detaljen att man inte kan tjäna pengar som deltidsarbetare längre sedan Alliansen kom till makten. Alliansen, smaka på det ordet, det låter som en ansiktslös, aningslös terrormakt från någon gammal science fiction.

 

Så arbetslöshet är inte som semester. Nu när det är sommar känns detta extra klart. Alla andra har sommarlov eller semester. Men inte vi som är arbetslösa. För oss går lunket på som vanligt. Förutom då att det finns ännu färre jobb att söka eftersom alla andra går på semester. Bister verklighet. Men, ändå skiner solen utanför, fåglarna kvittrar och luften är ljum. Kanske kan man kombinera semesterkänslan med arbetslösheten och få ut lite mer av sitt liv?

 

Det är av livet och känslorna som i alla fall jag får min inspiration. Därför har jag bestämt mig för att lämna datorn lite oftare i sommar och bege mig ut i verkligheten. Att insupa så mycket energi från alla semesterglada finkar att jag som genom magi hittar balans i tillvaron igen. Som arbetslös har man alldeles för mycket tid, men tiden går alldeles för snabbt ändå. Jag ska ta min överskottstid och idka semesterkänsla inombords. Om tiden går snabbt måste man leva medan tid är.

 

Den som aldrig går på cirkus halkar sällan på bananskal.

COPY Text & Skrivande | |
#1 - - Ethel:

Ja du har så rätt, känner verkligen igen mig i dina känslor. Jag är arbetslös, jobbar ideellt, blir minus i kassan :-/. Bra.

#2 - - Marica:

Bra!

Upp