Satir om privatiseringar

Vägvalet
En satir i dialogform. Det är inte långt kvar nu.

”Tack för att Ni använder Privatväg 42. Den snabbaste vägen mellan Vischan och Privatsjukhus 59. Om ni är Guldmedlem, vänligen dra ert Guldkort för omedelbar framflyttning i kön. Om ni är Silvermedlem vänligen dra ert Silverkort för att säkerställa er plats kvar i kön. Om ni är Bronsmedlem vänligen dra ert kort och vänta på grönt ljus vid avfarten. Om ni är Turist vänligen dra ert Kreditkort och välj status Guld, Brons eller Silver …”

”Hallå, ursäkta. Hallå, hej … Hej! Vad skönt att få prata med nån. Min son är väldigt sjuk och vi behöver komma till sjukhuset så snabbt som möjligt.”

”Akutnumret till Privatsjukhus 59 är 7459 på er screen.”

”Nej, nej. Vi har inte råd med Privatsjukhuset. Vi ska till Fria Studentsjukhuset.”

”Jag är ledsen frun, men vi har bara samarbete med Privatsjukhus 59. Vill ni köpa ett av våra medlemskort så ringer jag sjukhuset nu på en gång. Vi har ett paketpris som inkluderar användning av Privatväg 42 samt begränsad till obegränsad tillgång till Privatsjukhus 59:s samtliga faciliteter. Om ni har begränsat med likvida tillgångar kan ni använda er av vår förmånliga avbetalningsplan med bara 150% ränta.”

”Snälla, snälla, kan ni sluta prata. Jag behöver en ambulans till Fria Studentsjukhuset nu med en gång.”

”Självklart frun, det blir 2999 kr.”

”Men det är ju rena rånet!”

”Det är tråkigt att ni tycker så frun. Vi har som sagt inget samarbete med Fria Sjukhuset så det tillkommer en administrativ kostnad. Om ni vill ställa av er bil vid vår Privatparkering tillkommer det en kostnad av 300 kr per timme.”

”Hur tror ni att jag ska ha råd med det om jag inte ens kan betala för Sjukhuset?”

”Frun med all respekt, hur tror ni det skulle se ut om alla bara parkerade sina bilar som de ville ute i världen? Rent kaos skulle det bli frun, lita på det.”

”Med det här är ett nödfall!”

”Ja frun, ett nödfall, ja sannerligen. Just för liknande situationer har faktiskt Privatväg 42 en utmärkt Deal för att sälja ert motorfordon här och nu. Vi köper alla fordon till 50% av marknadspriset, direkt på plats.”

”Vill ni köpa min bil? Men det är fortfarande avbetalningar kvar på den.”

”Ja, givetvis fortsätter ni att betala färdigt på er bil. Vi vill inte komma emellan er och er bank. Men får jag fråga om ni har betalat 50% av ert fordon?”

”Ja, ja det tror jag.”

”Utmärkt, då kan Privatväg 42 betala av resten av bilen till er bank och ni kan åka med ambulansen på en gång den kommer.”

”Men hur ska vi klara oss utan en bil?”

”Frun, nu tycker jag faktiskt att ni får prioritera här. Er son är mycket sjuk. Ni måste till sjukhus. Ni vill ha en ambulans och vill inte betala för vår Privatparkering. Det här är faktiskt ett mycket generöst erbjudande frun. Vi hade kunnat forsla bort er bil utan betalning, men här på Privatväg 42 tror vi på rättvishet och generositet och har därför valt denna smidiga win-win lösning. Vill ni sälja bilen frun? Eller fortsätta på vägen? Ni har 1 kilometers användning kvar på ert vägbevis ser jag. Om ni vill kan ni betala för resterande kilometer nu och fortsätta på vägen. Ni har nummer 82 i avfartskön. Om ni har tur kan ni vara framme vid Fria Sjukhuset om 4 timmar och 59 minuter.”

”5 timmar! Tänker ni låta min son vänta i 5 timmar på att få komma till sjukhuset? Det är omänskligt!”

”Frun, jag förstår att ni är upprörd, men vänligen undvik att bli personlig i era kommentarer. Jag gör inte reglerna, jag jobbar bara här.”    

”Personlig? Det är personligt! Min son kanske dör!”

”Frun, jag förstår det, tro inte att vi på Privatväg 42 är okänsliga för våra kunders privata situation. Vi uppskattar ert fortsatta förtroende och användande av vår väg. Om ni vill kan ni temporärt uppgradera till Guldmedlemskap så är ni på plats på Sjukhuset om max 3 timmar. Observera dock att privatfordon inte har rätt att använda akutfilen.”

”Ja… åh gud, gud, vad ska jag göra. Han måste ju till sjukhus.”

”Frun?”

”Ta bilen, ring en ambulans, bara gör något!”

”Ja frun, ambulansen är på väg. Om ni kliver ur bilen kommer vår förare om en stund. Ni kan vänta på ambulansen i vårt kontor medan ni fyller i säljkontraktet. Kan jag hjälpa till med något annat? Kanske en karta, en reklamkeps? Vi har specialpris på vårt eminenta tankkort just nu.”

”Jag har just sålt min bil för gud skull. Varför skulle jag behöva ett tankkort?”

”Frun, det är svårt att ta sig någonstans utan bil i detta samhälle. Ni kommer säkert att köpa en ny och vårt tankkort är giltigt i upp till ett år.”

”Nej! Nej, tack. Jag vill inte ha något. Vilken väg ska vi ta till kontoret?”

”Det är bara genom dörrarna här till höger. Glöm inte att lämna nycklarna kvar i bilen.”

”Tack.”

”Ha en trevlig dag.”  

COPY Text & Skrivande | |
#1 - - Bella:

Extremt rolig och träffande text, ja en bra satir helt enkelt! ;D

Upp