Tjuvar och störda människor.



EDIT: Nu skrubbar jag det här inlägget. Ni som vet vad det handlade om, ni kommer väl ihåg det ändå. Ni andra - är nog lika lyckligt lottade för det. Jag vet fortfarande inte riktigt vad jag ska tro om hela det här händelseförloppet, men i och med att personen i fråga har tagit ned sitt inlägg, slutat använda mina bakgrunder, ursäktat sig och förhoppningsvis fått sig en läxa angående copyright, drar jag ett streck över denna röra.

Jag är sorgligt van vid att folk använder och stjäl mina bilder lite kors och tvärs, men den här historien var något utöver det vanliga. Den har återigen börjat få mig att fundera över ifall det är någon mening med att tillhandahålla gratismaterial på bloggen. En av anledningarna till varför jag gör det är ju just att få inlänkar och cred för mitt jobb. Men hur ofta är det egentligen som folk lämnar cred för grejer de tar? Sorgligt sällan.

Å andra sidan - när en bild väl finns på nätet så har den en tendens att stanna där. Om jag tar ned mina bilder eller lägger vattenstämpel på lär de ändå flyta runt på nätet hos dem som redan hunnit sno dem. Människor med onda avsikter finns det gott om i världen. Man kan väl snarare konstatera att copyright på nätet är som låsen på våra dörrar - inte till för att hålla tjuvar borta utan för att hålla ärliga människor ärliga.

Ändå, jag blir ledsen av sånt här. Jag vill inte sluta lägga upp mina bilder eller sluta lägga ut gratismaterial, men ibland tappar jag bara orken av hur människor håller på.

Men tack i alla fall till alla er i både bloggvärlden och på facebook som stått vid min sida genom det här. Tack för era uppmuntrande ord, för erat stöd och speciellt tack till er som surfade in till damen i fråga och lät henne veta var skåpet skulle stå. Jag älskar er.

Trötta kramar från Tessan.
Admin | |
#1 - - Sara ~ Candis:

SV. Men jävlar vilken människa... Man ska absolut INTE börja anklaga människor för stöld innan man har en jääävla bra bevisning och har en bra grund att stå på. Hennes sambo har ju uppenbarligen ljugit för henne och om de var han som skapat bakgrunden så borde ju även han ha alla originalfiler kvar, för det har man ju om man lyckas göra en så bra bakgrund!!!!



Snälla nån!! Hoppas hon lägger ner för det är fan inte okej.

#2 - - Katarina:

ÅH vad jag har saknat dina inlägg (på riktigt) och nu fick jag mig ett gott skratt. Kanske opassande....

TJuv och ragata tyckte jag var sjukt kul :D



På dom bara! Fattar inte detta skit i bloggvärlden. Vad är det med folk?



Jag väntar snällt på nästa inlägg.



På återseende.

#3 - - Anna:

Fyfaan va trist, och så jävla dåligt gjort..!

Har ju själv råkat ut för liknande.. =S

Stå på dig!

Kram! =)

#4 - - ELIN:

det värsta är att man själv vet vad som är sitt eget och när andra säger att det är någon annans så kokar man inombords.

#5 - - Sara ~ Candis:

SV. Det gör den verkligen :)



Du har så rätt. Usch fick lov att skriva till den här tjejjen. Det är ju inte så att du inte kan det här, du jobbar ju för faen med det. Jag vet inte vad hennes man gör men hon borde ta ett långt snack med honom!!!

#6 - - Theres:

Vi har också kvar filerna och som jag skrev till dig i ett mail måste det i sådana fall vara så att ni har samma smak och öga för färger. Jag såg ju när han gjorde dem så han har inte stulit. Anledningen till att jag trodde att du hade tagit dem var för att det kändes helt osannolikt att ni skulle ha gjort exakt samma bakgrunder. Men om det nu är så, vilket jag får tro på när du säger det, ber jag självklart om ursäkt!



Sannolikheten tyckte jag var minimal men uppenbarligen är det så.

#7 - - Theres:

Jag skulle som sagt aldrig ha tagit upp det om jag inte verkligen trodde att du hade kopierat! Jag har bett om ursäkt på bloggen nu och hoppas att du gör det samma för att du kallade mig ragata. Inte för att jag egentligen bryr mig men det är väl kanske lite onödigt? :p



Då vet man det, att även det mest osannolika kan hända! ;)



#8 - - ELIN:

Bara egentligen strunta i människorna

#9 - - Jenny:

Det vet väl alla att det är du som har gjort.. Det är ju bara o gå in o kolla hur många såna du inte har lagt upp tilll de som vill använda ...

Hoppas du får en bra dag//Jenny

#10 - - Susanne:

Ja du, vad säger man... det finns folk till allt.



Svar: Har ju inte heller nåt makro-objektiv men brukar krypa så nära som min utrustning tillåter, hmmm, det där lät lite skumt...haha.



Kram

Susanne

#11 - - Linn:

Sv: Jao, vissa människor förändras aldrig!

#12 - - Garderobsgrubbel&Byråbekymmer:

det är det som är en av de största baksidorna med nätet..folk i allmänhet har så dålig koll på det här med upphovsrätt osv o tror att bara det finns på nätet är det fritt att använda.

eller den bästa "bildkälla: google".



//Anna

driver webshoppen Avanna.se med egendesignade linnen tshirts tygkassar och posters.

www.avanna.se

#13 - - karin:

trist!

#14 - - Elin:

Åh så tråkigt att det blir så där. Men det är så sant som det är sagt, en bild på nätet har en tendens att flyta runt. Kanske är det lite av charmen med internet men också förbannelsen. Det vore jättetråkigt om du inte ville lägga ut material längre.. Det är ju så fina bilder, bakgrunder och allt annnat. Vi är många som uppskattar det du gör och gärna ger kreds när vi får låna av dig!



Ang. träden så låter det mycket rimligt att ha klätterförbud, just för att skydda dem. Den tanken snuddade inte ens mitt medvetande, lantis som jag är. Usch va jag inte trivs i staden... förbud och krav och måste på allt.

Upp