Tessan kommenterar: Tjuvlyssnat



Ett ungt par sitter på Arbetsförmedlingen och diskuterar vad de ska rösta i valet.


”Självklart blir det Moderaterna,” säger tjejen. ”Vi ska ju bli rika och då är det högern som gäller.”

Killen rynkar på ögonbrynen och vänder blicken mot skärmen där han håller på att registrera sin CV.

”Nja, fast jag är ju arbetslös och du extrajobbar bara. Då är det bäst att välja vänsterblocket, typ Socialdemokraterna. För de tar ju hand om alla och så.”

Tjejen slänger med håret och himlar med ögonen.

”Men vi ska ju bli rika sen och då vill jag ha sänkta skatter. Jag menar man vill ju inte betala för andras sjukvård och skit.”

Killen tittar allvarligt på henne.

”Ja, det är klart. Men det är ju ingen regel som säger att man måste rösta samma sak hela tiden. Nu när vi har det dåligt ställt så röstar vi på Oppositionen och sen när vi har blivit rika blir det Alliansen istället. Man ska ju rösta det som gynnar en själv bäst.”

”Smart,” säger tjejen och nickar gillande. Sedan tystnar de båda medan killen skriver färdigt sin CV.


Och där mina vänner har vi i ett nötskal allt som är fel med världen. Sköt dig själv och skit i andra, det är melodin.
DEBATT Tessan kommenterar | |
#1 - - Sara ~ Candis:

SV. Tack så hemskt mycket :D ja den blev lite vintrig, men ändå inte känns de som :D

#2 - - FOTOGRAF JENNY VENNBERG:

Haha

#3 - - frida:

Jag börjar nästan misstänka att det faktiskt ÄR någonting fel med världen. Inte för att man har rätt att kritisera eller ens säga någonting om hur folk röstar, men man blir ju lite fundersam när:



1. SD kan bli vågmästare.

2. "jag ska inte rösta" blir ett statement.



Ditt exempel (hände det på riktigt?) är skrämmande. Om sköt dig själv och skit i andra, är melodin - då är inte sverige så trevligt längre.



Förlåt, förresten, för att jag varit så urdålig på att kommentera. Hur har din sommar varit? Har du varit uppe och hälsat på i norrland någonting? Hoppas att det varit fint, i alla fall.



Kram!

Upp