Gratis headers - Fotoalbum



Bonus:


Det här är färdiga moduler som du kan klistra in dina egna bilder i, om du vill att din header ska se ut som sidan i ett fotoalbum. För dig som gärna vill sitta lite och pilla själv. Här har du grunden färdig, det är bara att sätta igång och leka.

Storlek:
760x540 px

Färger:
#CC0000 (röd)
#333333 (grå)
#FFFF00 (gul)
#66CC66 (grön)
#9999CC (lavendel)
#FF99FF (rosa)
#996666 (ljus malva)
#FF9966 (persika)

Hur ändra färg på headern?

  1. Öppna headern i ditt bildbehandlingsprogram, antingen Photoshop eller Paint.Net
  2. Välj trollstaven i vektygsfältet och klicka på färgen du vill ändra.
  3. Ändra till den färg du vill ha.
  4. Välj färgpytsen i verktygsfältet och klicka på markeringen i bilden (färgen).
  5. Nu ska färgen på headern vara ändrad.

Hur lägga in egna bilder i headern?

  1. Öppna bilden i ditt bildbehandlingsprogram, antingen Photoshop eller Paint.Net
  2. Ändra storlek på bilden (resize) så att pixelantalet på den längsta sidan motsvarar pixelantalet (px) på den ram du vill klistra in i.
  3. Beskär (canvaz size) bilden så att även bildens andra sida motsvarar ramens mått.
  4. Markera hela bilden, kopiera och klistra in i dokumentet som innehåller headern.
  5. Flytta bilden på rätt plats i ramen.
  6. När du har lagt in alla bilder kan du göra övriga redigeringar du vill ha gjort. Exempelvis skriva in text.
  7. När du är helt färdig lägger du ihop alla lager (flatten image) och sparar som .jpg

Hur lägger jag in en egen header på min blogg?

  1. Klicka på miniatyrbilden för att få upp originalet (den stora bilden).
  2. Högerklicka och välj att spara bilden.
  3. Ladda sedan upp headern på en bildserver (photobucket, flickr etc) eller på din blogg.
  4. Leta rätt på bildadressen (slutar på .jpg).
  5. Gå in på din stilmall och hitta #Header. Ersätt den befintliga bakgrundsbilden, alltså background (adressen slutar på .jpg eller .gif eller .png) med adressen till din nya header.
  6. Ändra height till höjden på din nya header.
  7. Om width står med, ändra till bredden på din nya header annars kan du strunta i det.
  8. Gå till #Wrapper. Ändra width till bredden på din nya header.

Exempel på hur koden kan se ut:

#Wrapper {
width: 760px;
}

#Header {
height: 526px;
width: 760px;
background: url(http://www.adressentillbilden.jpg);
}

Måste jag be om lov?
Nej, men det vore snällt om du kunde skriva ett litet inlägg om var du fått headern ifrån och länka till mig.

Vill du ha en mer personlig header eller bloggdesign? Kolla [FAQ] i sidomenyn.
DESIGN Headers | |
#1 - - Matildaaaaa.:

Hej!

Jag har inte värst mycket fantasi och är inte jätte bra på att redigera... :(



Skulle du ilja design en header år mig...? :D

#2 - - Azz:

Hej!

jag undrar om du ville hjälpa mig med min bloggdesig? Jag är väldigt sämst på det och behöver verkligen hjälp.

Vore snällt om du ville ställa upp och göra någon enkelt och fint.



Fin blogg du har förresten :)

#3 - - Klara:

Hej!!

Jag suger verkligen på att fixa in headers på sin blogg, du verkar vara en sån som kan det..

Undra bara om du kanske skulle kunna hjälpa mig?

#4 - - Tezz:

Hey Jag ser att det är fler än jag som vill ha hjälp. Jag har bloggat ganska länge på olika blogg sajter , men jag har aldrig brytt mig så mycket om design men skulle vara så schyst av dig om du kunde skicka ett litet mail till [email protected] asso om du har tid. Jag ber inte om något stort projekt men om jag kunde skicka någon bild till dig på mailen och du bara mixtrar tsm något snabbt. Skulle vara jätte tacksam om du ville hjälpa mej.

#5 - - Jessy:

Hej!

Jag kan inte lägga in headern på bloggen.

Den gamla designen är kvar!

Undrar hur jag ska göra. Kan du hjälpa mig?

#6 - - Maja:

Hej!

Jag undrar om du vet något program där man kan göra snygga headers, som får en bra kvalité? Vore jättekul om du hade något bra tips! Svara gärna med en kommentar på min blogg. Och det vore jättebra om det var ett gratisprogram! Spelar ingen roll om det är något som man måste ladda hem eller om det är online :) Tack på förhand!

#7 - - Iris:

Grym sida du har! Har du designat den själv? Om inte, var hittar man isåfall designen du använder? Tack :)

Upp